Bekijk de laatste updates over COVID-19 met betrekking tot jullie reizen.

Laatste update: 20-5-2020 12:30 uur

De uitbraak van het coronavirus zal je niet zijn ontgaan. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over de mogelijke invloed van het coronavirus op jouw reis. Uiteraard staat voor ons de veiligheid van jou als reiziger voorop. Daarom staan we in nauw contact met het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en onze lokale partners wereldwijd en volgen we de situatie op de voet.

Op deze pagina kun je terecht voor de meest actuele reisgerelateerde informatie rondom het coronavirus:

Nieuws over het coronavirus in Tsjechië en overige belangrijke informatie:

Algemene informatie:

Wat is het coronavirus?

Het coronavirus kan infecties aan de longen en luchtwegen veroorzaken. Het is een griepvariant met vergelijkbare symptomen. In de Chinese stad Wuhan in de provincie Hubei werden in december de eerste mensen ziek van dit virus. Inmiddels is het virus aangetroffen in verschillende landen. Doordat corona een nieuwe griepvariant is, hebben nog weinig mensen antistoffen aangemaakt waardoor het zich sneller kan verspreiden dan normale griep; dit is ook de reden dat er vergaande maatregelen worden getroffen om verspreiding te voorkomen.

Wat zijn de symptomen van het coronavirus en wat kun je doen om te voorkomen?

Mensen die het nieuwe coronavirus oplopen, hebben vergelijkbare klachten als wanneer je de griep zou krijgen. Ze kunnen longklachten krijgen, kortademig worden en koorts krijgen. Het dragen van mondkapjes is volgens het RIVM niet nodig. Dat is alleen noodzakelijk voor medisch personeel.

Wat kunnen mensen doen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen?

Het advies van RIVM is:

  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes

Waar vind ik meer informatie over dit coronavirus?

Hoe krijg je info met betrekking tot jouw reis als gevolg van Corona?

Momenteel zijn wij druk bezig om de TsjechhieXperience klanten, die de afgelopen periode geraakt zijn door de diverse maatregelen, op de best mogelijke manier verder te helpen. In het belang van onze klanten én om dit zo vlot en gestructureerd mogelijk te laten verlopen, vind je hieronder informatie en richtlijnen met betrekking het contact met TsjechieXperience. Graag vragen wij hierin om jouw begrip en medewerking.

  • Wij contacteren jou! Je mag er hierin uiteraard op vertrouwen dat wij dit doen in volgorde van urgentie. We verzoeken je dan ook vriendelijk om ons in de komende periode niet langer zelf te benaderen.
  • Wij zorgen ervoor dat de antwoorden op de meest gestelde vragen makkelijk terug te vinden zijn in onze FAQ. Deze vindt je terug onderaan op deze pagina
  • Wij doen ons best om de website continu up-to-date te houden. Zodra wij van de autoriteiten informatie krijgen met betrekking tot Tsjechië, passen wij de updates aan. Wij raden je aan om zeker ook zelf de updates van de officiële autoriteiten te volgen want de ontwikkelingen en de adviezen volgen elkaar zeer snel op.

We begrijpen dat jij het liefst zo snel mogelijk wil weten waar je aan toe bent en welke mogelijkheden je hebt. Wij willen benadrukken dat er met man en macht wordt gewerkt om jou die duidelijkheid te geven, de gevolgen voor iedereen te beperken en tegelijkertijd de situatie goed onder controle te houden. Wij werken hierin nauw samen met autoriteiten, als ook met onze bus-, airline- en hotelpartners. Momenteel wordt de volgorde van urgenties op de volgende manier bepaald:

  1. Vertrekken binnen de periode van heden t/m 28 mei 2020. Waarbij de volgorde van weken de urgentie bepaald.
  2. Latere vertrekken en overige vragen

Voorwaarden: wat geldt wanneer?

Natuurlijk weten we niet wat er precies gaat gebeuren de komende tijd. De situatie verandert met de dag. Vooralsnog maken we ons geen zorgen en verwachten we dat de reizen gewoon kunnen doorgaan. Uiteraard vinden we het wel belangrijk dat je weet waar je aan toe bent en wat de voorwaarden zijn in deze situatie. Voor nu zijn er drie opties die gelden:

  1. Jouw reis valt binnen de periode van het inreisverbod t/m 28 mei 2020: TsjechieXperience annuleert alle reizen binnen de periode t/m 28 mei 2020 als gevolg van het coronavirus. Je krijgt van TsjechieXperience de Corona-voucher aangeboden. Lees hier meer over de Corona-voucher. De Corona-voucher is een speciale voucher die in het leven is geroepen door het SGR. Aangezien TsjechieXperience lid is van het SGR kunnen wij deze mogelijkheid aan de klant bieden. Door de voucher hoef je niet bang te zijn dat jullie de reissom kwijt zijn. De voucher zorgt ervoor dat je als klant tevens gedekt bent tegen financieel onvermogen van TsjechieXperience. De voucher welke 1 jaar geldig blijft na uitgiftedatum, geeft je de mogelijkheid om later in het jaar of begin van het volgende jaar alsnog de geplande reis uitvoeren.
  2. Jouw reis valt buiten de periode van het inreisverbod (omboeken): Als reisorganisatie is het voor ons heel belangrijk dat je met een goed gevoel op reis gaat. Maak je je ondanks dat het veilig is om naar jouw bestemming af te reizen tóch zorgen, dan kunnen wij je reis omboeken of uitstellen tot maximaal één jaar na dato. Dit geldt vanaf nu voor alle reizigers, ongeacht welke datum je vertrekt. Daarbij willen we zo coulant mogelijk met de kosten omgaan en zullen alles op alles zetten zodat we jou als reiziger niet op kosten jagen. Met deze regeling wijken we, in positieve zin, af van de ANVR-reisvoorwaarden. De mogelijke kosten hangen echter geheel van de situatie en type reis af. We kunnen niet concreet benoemen hoeveel kosten hiervoor in rekening worden gebracht, maar we doen ons uiterste best met alle betrokken partijen om dit zo voordelig mogelijk voor onze reizigers te laten verlopen. Uiteraard gaat dit allemaal in nauw overleg tussen jou en dé Tsjechië expert!
  3. Jouw reis valt buiten de periode van het inreisverbod (annuleren): Mocht je de reis niet willen omboeken of uitstellen, maar geheel willen annuleren, dan zijn in dit geval onze algemene reisvoorwaarden van kracht. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.

De Corona-voucher

Bekijk hier alle informatie over de Corona-voucher. Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, heeft SGR in samenwerking met ANVR met ingang van 16 maart 2020 de Corona-voucher in het leven geroepen. Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is onbeperkt geldig, echter geldt voor één jaar SGR-garantie op de voucher, vanaf het moment van uitgifte. Benieuwd naar alle voorwaarden? Lees hieronder de 'Voorwaarden Corona-voucher'.

Belangrijk: de voucher wordt dus door de Stichting Garantiefonds gedekt tegen financieel onvermogen van de reisorganisator. Oftewel mocht TsjechieXperience binnen deze 1 jaar garantie door financieel onvermogen jullie reis niet kunnen organiseren. Dan zal het SGR jullie betaalde reissom alsnog uitkeren. Hierdoor staat vast dat jullie de betaalde reissom niet kwijt zullen zijn.

Annuleringen gedaan op 13, 14 en 15 maart 2020 van boekingen met vertrek tot en met 31 maart 2020, kunnen ook gebruik maken van de voucherregeling. Deze annuleringen worden vanzelf omgezet naar een voucher, je ontvangt deze vanzelf binnen twee weken van TsjechieXperience.

Voorwaarden Corona-voucher

Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het coronavirus/COVID-19 is jouw reis geannuleerd en heb je een persoonlijke ‘corona-voucher’ ontvangen. Dit is het tegoed dat je hebt door het annuleren van jouw reis. Je kunt de corona-voucher inwisselen onder de hierna te noemen voorwaarden.

  1. Je hebt van TsjechieXperience B.V., KvK-nummer 72291141, gevestigd aan de Westblaak 90 2.10, 3012 KM te Rotterdam (hierna gezamenlijk: ‘de reisorganisatie’), een voucher ontvangen omdat jouw reis is geannuleerd wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus/COVID-19.
  2. De onderstaande informatie staat specifiek op uw voucher vermeld:
    • De naam ‘corona-voucher’;
    • De vouchercode;
    • De naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis;
    • De uitgiftedatum van de corona-voucher (dit is de datum waarop jouw reis is geannuleerd);
    • De geldigheidsduur van de corona-voucher;
    • De waarde van de reisvoucher;
    • De mededeling of een garantieregeling van toepassing is.
  3. Alleen door de reisorganisatie uitgegeven reisvouchers met de bovenstaande informatie zijn geldig.
  4. Je kunt kiezen uit het gehele aanbod van pakketreizen en vluchten van TsjechieXperience BV. Jouw nieuwe reis hoeft niet naar hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn als de geannuleerde reis. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt dan de waarde van de voucher, blijft het restbedrag staan op jouw voucher onder dezelfde voorwaarden. Je kunt dit dan gebruiken voor een volgende reis. Mocht er een restbedrag van 10% of minder overblijven na het besteden van jouw tegoed, dan kan je het rekeningnummer opgeven waarop het restantbedrag kan worden overgemaakt.
  5. Je kan het tegoed besteden aan een nieuwe of andere bestaande boeking voor jezelf, maar ook aan een nieuwe boeking van een andere boeker.
  6. Wanneer een nieuwe boeking (gedeeltelijk) is betaald met een reisvoucher en deze wordt tegen annuleringskosten geannuleerd, dan ontvangt de hoofdboeker van de nieuwe boeking voor het bedrag dat overblijft na aftrek van de annuleringskosten een nieuwe voucher. Op een nieuwe voucher is de SGR-garantieregeling niet van toepassing, tenzij anders vermeld op de nieuwe voucher. Wanneer de nieuwe boeking wordt geannuleerd binnen de optieperiode, dan wordt het bedrag van de originele reisvoucher opnieuw besteedbaar.
  7. Onze leveranciers (w.o. de vliegmaatschappijen) geven ook vouchers uit, de besteding van deze corona-voucher kan daarom worden beperkt tot de leveranciers (en bepalingen) van je oorspronkelijk reis.
  8. De ontvanger van de reisvoucher is verantwoordelijk voor het invullen van juiste (persoons)gegevens. De reisorganisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verkeerde of niet-ingevulde gegevens.
  9. De reisvoucher kan tot uiterlijk één (1) jaar na de datum van uitgifte zoals vermeld op de reisvoucher worden ingewisseld. De vertrekdatum van de nieuwe vakantie moet uiterlijk op 31 december 2021 plaatsvinden.
  10. Dekking Garantiefonds: De reisorganisatie is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het coronavirus is door de SGR besloten dat de ‘corona-voucher’ onder de dekking van de SGR valt.

    Dit betekent dat in het geval een reisorganisatie failliet gaat en je nog een ongebruikte geldig reisvoucher hebt, deze wordt vergoed door de SGR. De specifieke voorwaarden om aanspraak te maken op deze regeling kan je nalezen op www.sgr.nl. Hiermee blijf je de zekerheid houden dat jouw betaling veilig is. Aanspraken die voortvloeien uit een geannuleerde reis anders dan een voucher, vallen niet onder de garantieregeling van SGR.

    Let op: de SGR biedt alleen dekking voor uitgegeven vouchers in geval van het annuleren van reizen in verband met het niet kunnen uitvoeren van de reis in het kader van het ontstaan van de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus. Op de reisvoucher is aangegeven of er wel of geen garantieregeling voor je van toepassing is.

    Let op: de dekking van het SGR is beperkt tot de reissom zoals omschreven in de SGR garantieregeling. De waarde van jouw voucher kan hoger zijn dan het bedrag dat door de SGR is gedekt. Onder meer de kosten voor een stoelreservering en bagage en de kosten voor reis- en/of annuleringsverzekering vallen niet onder de SGR-dekking, maar maken wel onderdeel uit van de waarde van de voucher.

  11. Nadat je de reisvoucher hebt ingewisseld en een nieuwe boeking hebt gemaakt, zijn op de nieuwe boeking de reguliere voorwaarden van toepassing, tenzij daar in deze voorwaarden van is afgeweken. Hiermee ga je akkoord bij het maken van de nieuwe boeking.
  12. Aan kennelijke fouten kunnen geen rechten worden ontleend.
  13. De reisorganisatie behoudt zich het recht voor deze voorwaarden op elk moment te wijzigen.
  14. De beslissing of er een reisvoucher wordt uitgegeven is voorbehouden aan de reisorganisatie.
  15. De reisorganisatie heeft te allen tijde het recht om aanvullende gegevens, zoals de annuleringsbevestiging van de geannuleerde boeking, op te vragen om de geldigheid van de reisvoucher te verifiëren. Wanneer deze gegevens niet worden overgelegd heeft de reisorganisatie het recht de reisvoucher ongeldig te verklaren.
  16. Slechts de hoofdboeker van de geannuleerde reis is gerechtigd de voucher te besteden aan een nieuwe boeking, voor zichzelf of voor een ander.
  17. Het is niet toegestaan de reisvoucher te kopiëren of na te maken.
  18. Wanneer één van de artikelen in deze voorwaarden ongeldig wordt verklaard, blijven de overige artikelen onverkort van toepassing.

Restitutie niet mogelijk - Crisissituatie vraagt om een uitzondering

We begrijpen heel goed dat je misschien een voorkeur hebt voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. Het SGR staat garant voor de voucher voor pakketreizen.

Versoepelde omruilgarantie

Dit betekent dat je tot 22 dagen voor vertrek jouw bestemming of vertrekdatum kosteloos kunt aanpassen. Je kan dan jouw vakantie naar dezelfde bestemming of accommodatie naar een later moment verplaatsen, of een nieuwe vakantie naar keuze boeken.

Als de reissom van jouw nieuwe vakantie hoger wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen rekening. Als de reissom van jouw nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TsjechieXperience je het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 8 juni 2020.

De meest gestelde vragen:

  1. Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod?
  2. Negatief reisadvies

    Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met code rood. Een land krijgt dan een negatief reisadvies dat inhoudt dat Nederlanders wordt geadviseerd om niet naar dat desbetreffende land toe te reizen.

    Is dit het geval voor jouw geplande reisperiode? Dan wordt er contact met je opgenomen en wordt jou de Corona-voucher aangeboden. Hiermee kan je vervolgens jouw reis kosteloos omboeken. Zit je buiten deze drie dagen, dan gelden de reguliere voorwaarden van TsjechieXperience.

    Inreisverbod

    Een land besluit zelf om zijn grenzen te sluiten. Waardoor bijv. Nederlanders het land niet meer in kunnen komen.

    Is dit het geval voor jouw geplande reisperiode? Dan wordt er contact met je opgenomen en wordt jou de Corona-voucher aangeboden. Hiermee kan je vervolgens jouw reis kosteloos omboeken t.w.v. jullie reissom.

  3. Ik heb een reis aangevraagd, maar twijfel of ik wel moet boeken vanwege eventuele (financiële) risico’s.
  4. Op dit moment boeken veel van onze reizigers hun reis. We zijn ons bewust van de risico’s van het coronavirus. Uiteraard staat voor ons de veiligheid van onze reizigers voorop. Momenteel geldt het inreisverbod voor Tsjechië 30 dagen. Er is een grote kans dat onze reizen naar Tsjechië in het najaar gewoon kunnen doorgaan gezien de maatregelen die nu getroffen worden. Mocht de situatie onverhoopt veranderen na boeking, dan houden wij je uiteraard hiervan op de hoogte. Indien er drie dagen voor vertrek een zogenoemd ‘Code rood’ (negatief reisadvies door het Ministerie van Buitenlandse Zaken) geldt op jouw bestemming, dan kun je kosteloos omboeken middels de Corona-voucher (deze mag tot 1 juni 2020 worden uitgegeven). Hierdoor zijn er voor jou als reiziger geen risico’s op het verliezen van de reissom.

  5. Ik heb een reis geboekt naar een bestemming waar op dit moment geen redenen zijn om niet te reizen, maar ik me toch zorgen. Wat zijn de mogelijkheden?
  6. Als reisorganisator is het voor ons heel erg belangrijk dat je met een goed gevoel op reis gaat. Heb je, ondanks dat het veilig is om naar jouw bestemming af te reizen toch je twijfels, dan kunnen wij jouw reis omboeken of uitstellen tot maximaal één jaar na dato. Wij zullen op dat moment, in positieve zin, afwijken van de ANVR-reisvoorwaarden en ons uiterste best doen om de kosten zo laag mogelijk te houden. De mogelijke kosten hangen echter geheel van de situatie en type reis af. We kunnen niet concreet benoemen hoeveel hiervoor in rekening wordt gebracht, maar we doen met alle betrokken partijen ons uiterste best om dit zo voordelig mogelijk voor onze reizigers te laten uitpakken.

    Mocht je de reis niet willen omboeken of uitstellen maar willen annuleren, dan zijn in dit geval wel de ANVR-reisvoorwaarden van kracht die je elders op onze site kunt terugvinden.